mandag 1. oktober 2007

Shalom!

Da er vi for alvor pa plass i Tel Aviv, en by som aldri sover ifolge baade Lonely Planet og den koselige jenta jeg satt ved siden av pa flyet.

Sikkerhetskontrollen for aa komme inn i Israel er ikke til aa kimse av! Vi var jo forberedt paa et forhor, men at de virkelig setter inn saa store ressurser paa enkelte reisende var en overraskelse pa meg likevel.

- a finne El Al's innloggingsskranke er lett, bare folg etter vaktene med maskingevaer.

- Omradet er sperret av sa vi ma henvende oss til en vakt for a komme inn. Vi far straks en person satt pa oss, og ma sta i hvert vart hjoerne for avhor. Det tok vel sikkert 20 minutter med sporsmal om hvordan vi kjenner hverandre, hva vi driver med, hvor vi skal, og hvorfor vi velger a dra til Israel. Jeg fikk ogsa masse sporsmal om Per Andre, blant annet hvorfor han har studert gammelgresk.

Etter en kroppsvisitering og litt frem og tilbake ble vi eskortert til sikkerhetskontrollen med de to kvinnelige vaktene og en egen screening og nok en kroppsvisitering. Vare ledsagere matte ogsa ga gjennom denne sikkerhetskontrollen, til min forundring.

- Etter en lang gatur kom vi etterhvert til et eget israelsk sikkerhetsrom, som myldret av israelske vakter. Rommet var ganske sa shabby og virket provinsielt med noen skillevegger og benker satt opp slik at vi ikke kunne se sa mye. Det var bare tre reisende der, Pesh, jeg og Anders Wergeland, en annen nordmann som det viste seg at vi hadde en del felles kjente med. Han satt forresten uten sko fordi vaktene var usikre pa om skoene hadde spor av sprengstoff eller noe.

- Jeg og Pesh, fikk nok en gang en GRUNDIG kroppsvisitering og screening, foer vakten stakk av med skoene mine i 10 minutter. Bak en skillevegg endevendte de all bagasjen var, bade innsjekket og handbagasje, og stilte en del sporsmal om hvem som eide hva. De var ogsa meget interessert i om jeg var den ENESTE som brukte ditt og datt.

- Vi fikk saa beskjed om at bagasjen vaar ikke kunne sendes med vaart fly og maatte ettersendes i morgen. Per Andre ble glad, fordi da kunne vi kjoepe noe klaer paa reiseforsikringens regning mente han...

- Etter en halvtime (ca akkurat da flyet vart egentlig skulle ta av) ble vi klarert for a ga, men vi var noe urolige for at alle tingen vaare var lagt i riktig sekk. Det virket som om vaktene var en smule stresset og hadde vel ikke heeelt oversikt over stasjet vart. Anders hadde ikke fatt tilbake reisedokumentet sitt, og etter litt frem og tilbake og litt irritasjon mellom de israelske vaktene ble vi eskortert opp til gaten.

- Vaar vakt var med oss gjennom gaten, og fulgte oss av en eller annen merkelig grunn HELT til vi var INNE i flyet.

- Per Andre ble huket tak i rett foer vi gikk ned til flyet og ble fortalt at "du faar bagasjen din i dag likevel". Anders og jeg fikk ikke noe beskjed. Pesh ble deppa pga. reiseforsikringsplanen sin...

- Til vaar overraskelse var all bagasjen paa plass naar vi kom til Tel Aviv 5 timer senere....


Naar det er sagt sa er vaktene veldig profesjonelle og veldig hyggelige mennesker, sa vi synes egentlig det hele var ganske goy.

Na renner tiden pa nettkafeen ut, men vart moete med israelske mennesker har vaert meget hyggelig sa langt, og mer enn villige til a hjelpe turister!

2 kommentarer:

Tore Johannes sa...

En reiseblogg etter mitt hjerte! Det hørtes jo sykt ut med all den sikkerhetskontrollen, men samtidig skjønner man jo at de vil være føre var. Tror nok jeg heller hadde likt å få tilbake mine egne klær enn å stresse med å kjøpe nye, israelske klær jeg aldri kommer til å bruke igjen... Gleder meg til neste innlegg!

Torstein sa...

Dette var da voldsomt! Tror jeg hadde blitt nervøs av en slik sikkerhetssjekk, med forhør og greier.

At dere allikevel har et positivt inntrykk av vaktene og israelere generelt er nesten litt imponerende, men det er jo bare bra.