søndag 7. oktober 2007

Jerusalem - paa helsa loes

Fikk oss nytt hostel, samt at vi fikk levert bilen i morgen tidlig og kom derfor ikke i gang med noe interessant foer klokka ble 11. Siden moerket senker seg rundt 5-5.30 saa er det litt dumt, i morgen maa vi komme igang klokka 8.

Det vil si *jeg*. Pesh har blitt syk og maa holde senga derfor sitter jeg naa alene paa et kombinert vaskeri/nettcafe. Ikke saa dum businesskombinasjon egentlig...

I gaar hadde vi en interessant samtale med to litt yngre (18-19 aar) ortodokse joeder, oppvokst i USA men famile som stammer fra Syria. Litt smahippe jenter som satt paa en smaahipp kaffebar utenfor gamlebyen. Artig nok hadde de ikke hoert om Norge, Sverige, Danmark eller skandinavia, men det er jo bare goey. Vi stusset kanskje mer over deres utsagn:

Hun: - What? Doesn`t, like, all christians hate the Jews?
Vi: - eeeh, no
Hun: - because they killed Jesus?
Vi: Eeeh, no

Som Pesh sa senere saa er det egentlig en ganske morsom tanke at alle kristne skulle hate alle joeder fordi de for 2000 aar siden drepte en mann. Som var joede...

Uansett saa stilte vi litt spoersmaalstegn ved utdannelsen til disse jentene. De var veldig politisk bevisste men de forstod ikke at jeg ikke kunne gi et ettords svar paa hennes 'krav' om aa si 'what side I'm on' i konflikten med palestinerne. Dette startet altsaa en ny kategori joeder: svarthvittjoeden. ;-)

Pesh maatte kaste inn handkledet underveis i en guidet tur i gamlebyen. En interessant tur i en by som har saa mye historikk at jeg blir helt matt (saa forresten noen funky sjakkbrett paa vei hit til nettkafeen).

Kritisk roest: Funky aa bruke 'matt' paa to maater saann gitt.

Henrik: Ja, ikke sant. Uansett, hoydepunktene var klagemuren og turen gjennom Via Dolorosa. Jeg stjal ogsaa undertoeyet til en araber uten at han merket det. Ubetalelig.

Kritisk roest: Du bare finner paa...

Henrik: Jeg dro ogsaa en tur i et arkeologisk museum der jeg fikk se ruiner fra bygg som ble fullstendig oedelagt da romerne brente Jerusalem 70 aar foer kristus. De viste ogsaa en film som trolig inneholdt ny midt-oesten rekord i daarlig skuespill, men jaja. Jeg tok meg ogsaa en skikkelig stroll opp vestsiden av gamlebyen, Mt Olive, der det var droey utsikt over gamlebyen, samt 150.000 joediske graver til Joeder som tror at aa bli begravet her gjoer at de blir foerst i koeen paa dommens dag. Jeg tok iallfall med meg et skjelett hjem, og haaper det kommer gjennom sikkerhetskontrollen.

I morgen blir det trolig saann at jeg tar en museums-stroll alene, det er et par steder jeg gjerne vil faa med meg. Jeg tenkte aa taa buss no 99 som er en rundreise rundt i byen. Hvis Pesh er bedre i overimorgen drar vi sannsynligvis til doedehavet og rett tilbake til Tel Aviv foer aa faa kort vei til flyplassen paafoelgende natt.

Det ser ut som om Vestbredden glipper, men ALLE vi har moett saa langt har lurt paa hvorfor i all verden vi vil dra dit, inkludert en araber. Jeg vet jo at det ikke er saa mye aa se der, men naar man foerst er saa naer.... Trolig er det nok best aa bare cruise Jerusalem en full dag til.

Ingen kommentarer: