tirsdag 9. oktober 2007

En firkant er sluttet

Da var jeg og Pesh tilbake i Tel Aviv etter en firkantreise rundt i Israel. Vestbredden glapp for denne gang, men jeg foeler at doedehavet var en riktig prioritering. Et Israelsbesoek uten doedehavsbad er som en flaggstang uten flagg, som en vis mann sa en gang.

Jeg startet dagen alene med en skikkelig stroll paa soersiden av gamlebyen og fant etterhvert stedet hvor Jesus holdt sitt siste maaltid med disiplene.

Jeg fant ogsaa graven til Oscar Schindler, merkverdig anynom og jeg hadde aldri i verden funnet den hadde det ikke vaert for Lonely Planets noyaktige beskrivelse.

Pesh kom seg merkverdig fort etter feberen, og vi la ut paa museumstur. Vi proevde aa reise rundt med rute 99 som er en dobbeltdekker av en turistbuss, men ligg unna. Prisen er rip-off og det tekniske opplegget kritikkverdig. Ta taxi istedet, men pass paa at sjaafoeren bruker taksameteret og ikke proever seg paa en frekkas med aa foreslaa alt foer hoey pris. Det skjedde oss i dag da vi skulle til bussholdeplassen og sjaafoeren foreslo dobbel pris. Da vi nektet ropte han til alle de (6-7) andre sjaafoerene at de skulle la vaere aa taa oss med. Vi gikk 100 meter nede i veien og fant en sjaafoer med hode skrudd paa riktig vei istedet.

Holocost-museet er et must i Jerusalem. Veldokumentert, velregissert og verdig. Vil anbefale en av de guidede turene, selv om selve museet er gratis.

Israel museet er heller ikke dumt for historieinteresserte. Hovedgreia her er en 1:50 modell av Jerusalem under det 2.tempelet foer det ble knust til pinnevev i aar 70. Her er ogsaa doedehavsrullene. Proevde aa finne dopapir med motiv av rullene, men mislyktes totalt.

Gamlebyen i Jerusalem virker allerede ganske saa fjern, og tror ikke det blir noe bedre naar vi kommer hjem. Et tips til alle Jerusalem-farende: ta en tur innom Damaskusporten ved kveldstid. Som Harald Eia ville sagt paa nynorsk: "En eksplosjon av luktar, lydar og smakar". Og lots of lots of arabere. AraberMENN, that is. Et merkelig trekk ved arabergutta er at de tydeligvis synes det er kulere aa tilbringe fritiden sammen med 'fetterne' sine og ikke jentene sine. Interessant prioritering. Kvinnelige arabere sier ikke stort.

Men i dag var det altsa joedehavet. Det vil si, det var ikke saa mange joeder der. Ikke saa mange i det hele tatt faktisk, selv om vi var paa det stoerste feriestedet paa doedehavets vestkyst; Ein Gedi.

Man kan vel trygt si at vi floet. Og opptil flere hyggelige amerikanske og svenske jenter floet ved siden av oss. Riktig saa hyggelig. Det var en gjeng svensker der som var paa reise fordi de hadde stukket av fra Kibbutz-arbeid (en slags ideelt arbeid i jordbruksnaeringen)fordi det minnet mer om slavearbeid.

Naa har vi sluttet firkanten i Tel Aviv. Vi spiste paa samme restaurant og jeg bestilte noeyaktig det samme som den dagen vi kom. Foroevrig saa mett at jeg holder paa aa starte midtoestenkrig. Israelerne er rause med maten sin!

Maa sove naa, maa dra med taxi kl 04.30 for aa vaere i god tid foer sikkerhetssjekken paa flyplassen. Ah, sikkerhetssjekk. Jeg kan ikke vente...