onsdag 10. september 2008

Thommesen flesker til

Thommessen flesker til i ny bok

- Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. Når man står overfor en person som Lars, med en begrenset evne til å se noe annet enn sine egne interesser, kan man faktisk ikke vinne fram, skriver tidligere nestleder Olaf Thommessen om Venstre-leder Lars Sponheim.

Ka-Pow!

eller:





















Jeg har alltid tatt litt lett på lederstriden i Venstre og ment at media har blåst det opp større enn det var, men nå må jeg bite meg i tastaturet. Thommesens utspill er nok neppe godt for Venstre eller Sponheim på kort sikt, men i det lange løp så er det ikke nødvendigvis noen dårlig idé at politikere legger kortene på bordet og sier det som det er. Ærlighet selger i det lange løp.

Jeg har aldri vært særlig fristet til å stemme på hverken Sponheim eller Thommesen, men jeg har alltid blitt litt mindre "ikke-fristet" av Thommesen, men det spøker nok for et Thommesen comeback i Venstre nå.

Kritisk røst: Du gjør det lett for leserne å følge tankerekken din her, du.

Jeg: Er du ironisk?

Kritisk røst: ja.

Jeg: Men jeg har lenge synes det er rart at et parti som Venstre ikke er større enn det er. Det burde være et parti for:

- De som synes Ap og SV er for opptatt av å detaljstyring hverdagen til folk
- De som ikke vil stemme Sp fordi de ikke vil at skattepengene skal overføres direkte til norske bondekontoer
- De som ikke vil at religion og statsdrift skal sauses sammen
- De som synes FrP stort sett er landsbyidioter og arrogante besserwissers.

Kritisk røst: Og de som ikke liker vekta til Erna Solberg?

Jeg: Ja, ikke sant. Denne demografien må jo være ganske stor, ikke minst i byene. Jeg tror personlig at Sauebonden fra vest holder partiets velgerpotensiale nede.

Det hadde også hjulpet om ledelsen i partiet var mer opptatt av partiets agenda enn sin egen.

Ingen kommentarer: