onsdag 3. september 2008

Menneskets sanne natur?

Denne artikkelen bør kanskje ikke leses rett før du skal i et lystige lag, dette er knallsterke saker om menneskelig ondskap som jeg egentlig ikke vil vite eksisterte. Men den bør leses.

Fra et samfunnsmessig perspektiv viser kanskje Husseinfamiliens bedrifter noe om hvordan det går når det ikke er noen balanserende elementer i et samfunn, ikke noe uavhengig rettsvesen, ingen folkemakt til å kaste makthaverne. Men først og fremst lurer jeg på om Uday Husseins ondskap er noe som ligger latent hos alle mennesker, inkludert meg selv. Historiene som fortelles her får iallfall meg til å lure hva makt og følelsen av å være uangripelig kan gjøre med et menneske.

1 kommentar:

Windingstad sa...

Jepps, ondskap er noe ganske så menneskelig tror jeg.
Dette er spennende lesning om temaet:
http://www.psichi.org/pubs/articles/article_72.asp