fredag 2. januar 2009

Statistics Galore

Ved å lese norske aviser får man ofte alltid inntrykk av at Israel er midtøstens fullstendige og uovervinnelige overmakt. Den israelske hæren er trolig den best trente i verden, og med en demokratisk og moderne samfunnstruktur samt ikke akkurat ubetydelig støtte fra USA er ikke dette en urimelig påstand.

Israelerne sier ofte at de kjemper en overlevelseskrig. Det som iallfall er sikkert er at arabere som demografi IKKE kjemper noen overlevelseskrig. Det er også et tankekors at antallet mennesker som ønsker jødene utslettet trolig er mange ganger større enn det totale antall jøder i verden.

Dette er ikke tilfellet for oss nordmenn! Derfor kan det være klokt å være litt nøkterne i forhold til argumentasjon som "Hvis bare Israel hadde gjort X så ville Y skjedd". Det er veldig lett å sitte i Norge og mene at Israel ikke skal gjøre ditt og datt. Det er jo derfor vi gjør det, ikke sant?

Jeg tror det er lurt å ha noen tall og bilder i bakhodet som en motvekt til norske mediers ensidige fokus på israelsk millitære overlegenhet. Derfor: STATISTICS GALORE

(DISCLAIMER: mesteparten av dette har jeg satt sammen selv basert på data fra ulike kilder. Jeg har ikke utdanning innen statistikk eller visuell presentasjon. Data kan være unøyaktig. Er du misfornøyd og vil ha pengene tilbake, spør i bomringen utenfor Oslo. Trykk på bildene for større versjon.)




* Bildet er selvfølgelig noe mer komplekst, se her for en detaljert gjennomgang.





3 kommentarer:

Unknown sa...

Problemet med Israel er at de begynner å oppføre seg som en viss infamøs tysker vi kjenner til. Og konflikten, i moderne tid, er det FN og Israel som har skylden for. Palestinerne som bodde der før Israel ble opprettet følte seg nok litt snytt når store deler av deres land ble tildelt en ny jødisk stat. Og var jødene takknemlige og ydmyke overfor disse menneskene de hadde trengt seg på? Nei, de var ikke fornøyd fordi landområdene ikke korresponderte med de som er beskrevet i det gamle testamentet - så de gikk til angrep og tok tilbake de landområdene med makt.

Siden har begge sider gjort utrolig mye galt - men for meg er det rett og slett så enkelt at FN burde tenkt seg bedre om da de opprettet Israel, og Israel burde skamme seg. Alt det vonde blodet disse folkeslagene mellom fra eldgamle dager er i bunn og grunn irrelevant, da det har vært et rimelig stort opphold mellom den tiden Israel eksisterte sist til det ble opprettet igjen i moderne tid.

Jeg er definitivt ingen ekspert på denne historien, så jeg går egentlig ut ifra at situasjonen er ganske mye mer kompleks - men i et nøtteskall er det slik jeg oppfatter situasjonen. Opplys meg gjerne...

Henrik Akselsen sa...

Historien om opprettelsen av Israel er vel fortalt på så mange måter at det blir umulig å komme til klare konklusjoner her i fjerne Norge. Men det er ikke noe tvil om at verdenssamfunnet hadde et gigantisk problem etter 2.verdenskrig. Det holder jo å se på kurderne for å se hva som kan skje hvis et folk ikke har sitt eget land.

Jeg driver å skriver litt på de punktene jeg tenker på når jeg leser om konflikten. Stay tuned hvis du er interessert :-)

Unknown sa...

I'm not goin' anywhere...