torsdag 8. januar 2009

Mayhem! (i første person entall)

Med fare for å bli en slags demonstrasjonhore tok jeg igjen turen ut i Oslo for å se på demonstrasjon i dag. Siv Jensen og Ingebrigt Sørfonn skulle tale på en pro-Israel demonstrasjon og det skulle ikke mye fantasi til for å tenke seg at det skulle bli motdemonstrasjoner. Motivasjonen min var vel en slags følelse av å ville 'være der' selv om jeg ikke skulle delta som part. Enkelte ville sikkert kalle meg skuelysten.

Når vi ankommer Eidsvoll plass er det et imponerende opplegg politiet har laget. Hele siden som grenser til Karl Johan var bokstavlig talt stengt igjen av kommandobiler med inngjerding rundt resten av plassen. På østsiden var det flere biler og en hestepatrulje som stod klar til innrykk. Innenfor inngjerdingen myldret det av politifolk i full utrustning og hundepatruler. Jeg vil anta at de også hadde sivilpoliti blant demonstrantene, iallfall har jeg sett det før. Ingen politistreik i dag altså.


Det var svært vanskelig å få med seg noe som helst av det som skjedde på pro-Israel demonstrasjonen, men vi beveget oss etterhvert rundt på østsiden ved Stortingsgata der det var mindre politi og man kunne se og hør litt. Blant annet viste de noen klipp på en fremviser.

Masse politikere samlet seg i vinduene ved stortingsalen for å se på folkehavet. Har det noen gang vært en liknende situasjon utenfor? Skjellsord mot demonstrantene haglet og det ristet i barrikadene. Her og der litt fyrverkeri.



Det var ikke tvil om at mange av motdemonstrantene hater jøder med hele sitt liv. Jeg stod ved siden av en eldre stillferdig mann som fikk en verbal lekse av en ung fyr med svært palestinsk flagg. På ungdomskolen hadde vi sagt at han oppførte seg ekstremt "bøst". Den eldre mannen snudde seg og sa til ham: "Du, jeg har vært i Auswitch og sett jeg, altså". Mannen med palestinaflagget gikk videre.

(Jeg tror søren meg det var denne mannen som altså ble slått ned senere, ligner iallfall veldig!)

Litt etter, når det ser ut som om pro-Israel demonstrasjonen er i ferd med å gå mot slutten blir det mer nervøs stemning. En politimann blir fly forbanna på en jente som hopper over sperringene. Vi som står ved gjerdet får beskjed om at vi må trekke nedover i retning Nationaltheatret.

Så skjer det: En gjeng med demonstranter begynner å løpe i 'min' retning og det virker som planen deres er å bryte inn der det er færrest politifolk. Politiet setter med en gang inn de fire hestene som står klare og rir tvers igjennom demonstrantene, og det er i slike situasjon man skjønner hvordan slikt kan skje. Synet på hest som noe feminint er iallfall vekk for alltid. Fra nå av er det Hest Power.

Alle stimler seg inn på fortauet, her var det ingen demonstranter, bare skuelystne som meg.

Rett etter kommer en stor buss inn på veien som antagelig skulle plukke opp pro-Israel demonstrantene senere. En gjeng på kanskje 20 mann, alle med arabisk'ish utseende løper forbi bussen og banker og slår på den før de forsvinner rundt hjørnet. (Dette er forøvrig beskrevet her, og jeg kan bekrefte det da jeg sto 5 meter unna. )

Deretter setter politiet inn kanskje sitt mektigste våpen; tåregass. Det tok ca 1 sekund fra jeg puster det inn til jeg forstår hvorfor politiet bruker dette, makan til tåreframkallende og irriterende middel har jeg aldri vært borte i. Men effektivt som bare pokker, folk løper da beina av seg for å komme unna gass-skyen. Når jeg runder hjørnet ved Rosenkrantz gate ser jeg en politibil med knust bakrute og en alarm som hviner, det var altså der gjengen som slo ned bussen endte opp... OPPDATERING: Det var denne politibilen altså.

Etter denne dramatikken bestemmer jeg meg for å holde meg litt på avstand og se galskapen utfolde seg fra spikersuppa.

Demonstrasjonen foregikk mer eller mindre i bølger. En del arabiske gutter (jeg tipper pakistanske) hylte og ropte "Kom tilbake 'æ" til de flyktende massene. En del kom stadig tilbake men jeg så nesten bare folk med arabisk utseende som gjorde det. Nesten alle de andre holdt god nysgjerrighets-avstand. Hele Eidsvollplassen badet etterhvert i blålys og røyk, mens stemmer fra PA-systemet fortsatt hadde en Israelsvennlig stemme som snakket. Jeg var forbauset over at pro-Israel demonstrasjonen fortsatte. Rett etterpå ble pro-israelerne meget raskt hjulpet ut på Prinsens Gate og eskortert videre. Knallproft av politiet.

Jeg gikk hjem ved halv seks tiden da det så ut til at den verste krigstilstanden hadde lagt seg. Det ble visst verre etterhvert, og det får meg til å føle meg som en litt halvhjertet skuelysten. Kanskje var det like greit allikevel? Nå har jeg iallfall fått blunket ut restene av tåregassen. Et tips hvis du får tåregass på deg en gang: Ikke klø deg i øynene med hendene.

Så hva er det å si om slike dramatiske scener i byen vår? Et par tanker jeg gjorde meg iallfall umiddelbart:
  • Jeg tar ikke mine politiske cues fra en totalt rabiat mann som står og skriker "BARNEMORDERE" inn i ørene på meg.
  • Man skal ha nerver for å delta i en pro-Israel demonstrasjon
  • Det går ikke an å snakke med folk som er mer interessert i å rope slagord til deg
  • Det norske politiet er imponerende gode på å holde en demonstrasjon under kontroll

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg var med på den pro-israelske demonstrasjonen og det er ganske trist å føle det sterke hatet på alle kanter, få fyrverkeri skutt inn blandt de man står sammen med, bli kastet stein, snøballer, flasker o.l. på.

Dette var en virkelig trist dag i historien - hadde motdemonstrantene hørt etter og fått med seg hva som ble sagt hadde de kanskje oppført seg bedre.

Det er ingen som vil det palestinske folk vondt, men det er vanskelig å forsvare seg mot en fiende som bevisst gjemmer seg bak sivile og bruker dem som levende skjold.

Bare se her:

http://www.youtube.com/watch?v=Qky8rfFPJeI

http://www.youtube.com/watch?v=7FoOMAeDAyY

http://www.youtube.com/watch?v=dOn4sRrMvkg

http://www.youtube.com/watch?v=6ckydxWcCQg

Tore Johannes sa...

"Pellenor Fields"-innskuddet ditt er verdig en Oscar i komedie.

NeoFelis sa...

Vold er ikke bra, det er nå en sak. Men at noen blir opprørt og fly forbannet av å se barn, ja BARN faktisk bli sprengt i fillebiter og lemlestet for livet skaper faktisk sinne i folk og dette sinne kommer ut en dag. Ikke pent å se nei, men når så groteske handlinger får lov å uhindret skje som i Gaza siste tiden er det lov å bli forbannet.
Om politiet hadde vært smartere ikveld så hadde de sagt nei til pro Israel demoen og heller flyttet den til noen dager etterpå. Det er faktisk slik at man søker om en demo og i dette tilfelle var det vel ikke så stor tvil om at kom til å bli bråk var det vel?
Sånne voldelige demoer kunne vært unngått hvis det ikke var mulig å drive folkemord også.
Fred til alle.

Anonym sa...

Bra skrevet! Dette er ikke byen jeg vil bo i, synes vi har tatt inn for mange av disse urokråkene nå. Var høyre mann i går, idag har jeg blitt FRP.

Henrik Akselsen sa...

1. anonym: Det er bra at du brukte ytringsfriheten din, dere fikk iallfall masse oppmerksomhet!

Angående videoene, det er trist at den norske venstresiden i så stor grad har oversett den rasistiske oppblomstringen som har foregått på palestinsk side (selv om israelerne tar et visst ansvar for det selv også). Det var merkelig å se så mye av dette hatet i oslogatene i går.

Tore: Snart Oscar igjen nå, blir det simultanweb/chat igjen tro?

Thinkforyourself: Klart man blir forbannet over det. Det interessante her er jo at norskpalestinerne mener at løsningen er å kaste flasker og molotovcocktails på det NORSKE politiet. Jeg ville tro det var bedre å bruke dette sinnet ved å begynne å engasjere seg i politiske partier eller organisasjoner som Amnesty e.l.

Løsningen din om å flytte demonstrasjonen til helga høres svært dårlig ut. Gårsdagens demonstrasjon var for øvrig varslet god tid i forveien, iallfall tre dager.

Spørsmålet er om vi skal la 200 voldelige norskpalestinere bestemme når og hvor vi skal ha demonstrasjoner her i byen eller om de som er uenige med de skal kunne bestemme det selv.

Kanskje vi skal begynne å ringe hjem til de før hver demonstrasjon for å spørre om lov?

Siste anonym: Takk for ros, men jeg håper du moderer deg og kommer tilbake til Sentrum/Høyre etterhvert :-)

NeoFelis sa...

Til Henrik Akselsen ang. demonstrasjoner tror jeg du har misforstått meg? Å sette en Pro Isreal demo samme dag, hvor Siv Jensen åpenlyst støtter folkemord, som fakkeltoget for fred i Gaza. Altså samme dag for begge deler, hallo er det noen hjemme? Ikke kom å si at det var smart i alle fall...
Neste ting, er det ikke naturlig å bli forbannet når man ser at barn blir lemlestet og ingen ting blir gjort for å stoppe det? Se hva som skjedde på demoene mot krigen i Iraq, fredlige som bare det, hva hjalp det? Ikke en dritt. Så ja stå på gjør alt så fredlig som mulig, jeg støtter ikke vold, men hvis jeg hadde en liten søster som ble sprengt i Gaza så hadde ikke jeg klart å sitte med stoisk ro og sett at så alt for mange makter i verden gir faen. Tror faktisk ikke det helt mulig å skjønne hvor ille det er i Gaza for noen som ikke har vært der (snakker for meg selv ink).

Henrik Akselsen sa...

Thinkforyourself: Du sa ikke noe om at kollisjonen med fakkeltoget var grunnen til at det burde vært utsatt.

Det er jeg litt enig i, men jeg tror ærlig talt ikke at det hadde hatt så mye å si, de voldelige som krasjet demonstrasjonen i går ville nok kommet uansett hvilken dag man hadde lagt en pro-Israel demonstrasjon til.

Jeg har ikke noe sans for Siv Jensen bare så det er sagt, og jeg synes ikke engang at Israelsengasjementet hennes er noe troverdig. Men hun har lært et par knep av Carl I. Hagen.

neste punkt: Jo, det ER forferdelig, og virker jo som om IDF ikke har i nærheten av den kontrollen som de påstår når de bomber FN-skoler og nødhjelpskolonner. At de ikke slipper til presse taler for seg selv.

Windingstad sa...

Jeg har også vært demo-stalker. Det er jo unektelig litt gøy med action i gatene, selv om det selvsagt egentlig er trist.

Dersom du er glad i litt action anbefaler jeg å legge 1. mai til Kreuzberg, Berlin. Tyskerne vet å kombinere folkefest og gateslag på en fortreffelig måte. Og da tøyser jeg ikke engang.

Forøvrig har du helt rett i at det er mye rasisme på Palestina-siden i denne konflikten. Det råder i det hele tatt en frådende antisemittisme i store deler av midtøsten. Og ytterste venstre her hjemmme deler nok mye av det engasjementet (trashe Frimurerlosjone!?).