tirsdag 8. januar 2008

Dødsstraff - En himmelsk argumentasjon?

Basspastor Huckabee har en lang fortid som guvernør i Arkansas der han underskrev til sammen 16 dødsstraffer (Det er ikke selvfølgelig ikke guvernøren som avgir selve dommen, men alle dommene må godkjennes før de kan settes ut i 'livet'). Jeg har alltid synes det er fascinerende at den kristne høyresiden har vært blant de sterkeste forsvarerne av dødsstraff, og med en baptistpastor som en av hovedkandidatene til presidentvervet er det interessant å se hva han tidligere har sagt om saken. Et sitat som ofte dukker opp i forbindelse med Huckabee er fra 1997:
"Interestingly enough, if there was ever an occasion for someone to have argued against the death penalty, I think Jesus could have done so on the cross and said, 'This is an unjust punishment and I deserve clemency'."

Så fordi Jesus lot seg korsfeste uten å protestere, støttet han implisitt dødstraff! Som kommentatoren i Arkansas antyder, Jesus tok henrettelsen 'som en mann'.

Huckabee mener kanskje også at Jesus var skyldig i det han var anklaget for, og dermed fortjente dødstraff? At Jesus også skulle oppfylle en del profetier fra gamle testamente var kanskje heller ikke så nøye?

Uansett logiske brister i argumentasjonen; at kristne som tror på tilgivelse og evig liv kan med fullt overlegg stoppe hjertet til et annet menneske er for meg et av livets store mysterier.

6 kommentarer:

Tore Johannes sa...

Sorry, men den holder ikke.

Anonym sa...

Kan du forklare litt mer hva DU mener? Ble usikker på om den logiske eksplosjonen kom fordi du syns det var et godt argument, eller fordi du syns det var fullstendig ulogisk.

Henrik Akselsen sa...

Jeg skal klarifisere posten så den blir tydeligere. Jeg mente at det var en helt håpløs argumentasjon, for all del!

Henrik Akselsen sa...

Hehe, ble nesten en ny post, ironi funker dårlig i skriftform, jeg må jobbe med det gitt. takk for feedback.

Tore Johannes sa...

Hehe, må innrømme jeg ble litt redd en stund. Uansett, jeg er fullstendig enig med deg, og vil heller aldri skjønne kristne som argumenterer for dødsstraff. Og Huckabees argumentasjon tar faktisk kaka over alle dårlige argumentasjoner hittil.

Henrik Akselsen sa...

Ja, har ikke sett at han har tatt avstand fra det noe sted heller.