mandag 9. mars 2009

Guri Valla

Med utgivelsen av sin bok i dag har Ingunn Yssen forutsigbart nok fått en del kritikere som mener at hun burde latt saken ligge nå. En avis finner som alltid en kommunikasjonsekspert som gjør at de har en sak. Greit nok.

Det er ikke Yssen som er problemet her.

At hun, som viktigste deltaker i en av norges mest skjellsettende arbeidstakerkonflikter, vil dokumentere sin ufiltrerte versjon av saken er en selvfølge. Den boka som er gitt ut til nå er kanskje ikke nok til å gi et fullt bilde av hele konflikten (i og med at den er gitt ut av Valla selv)...

De virkelige problemene er:
  • En av fagbevegelsens mektigste og Gerd Liv-Vallas nikkedukke, Jan Davidsen, har aldri beklaget at han synes at Valla burde fortsette etter at det var dokumentert at Valla hadde begått overgrep mot en av sine egne (som om ikke han visste hvordan hun behandler folk før Fougner-kommisjonen). Jeg for min del håper jeg aldri skal bli representert av denne mannen.
  • LO virker helt handlingslammet i forhold til å behandle denne saken etter boka - som de selv har skrevet - og har mistet et tonn med troverdighet. De har selv kommet i den pinefulle posisjonen de pleier å sette andre bedrifter i. Man kan bli Høyre-mann av mindre.

Jeg håper Valla-saken kanskje vil dø ut nå, men det er fordi jeg frykter at Valla gjør comeback.

Det beste er om hun har trillet ut av offentligheten for alltid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"..Jeg håper Valla-saken kanskje vil dø ut nå, men det er fordi jeg frykter at Valla gjør comeback..."

Konge!

Olve Hagen Wold sa...

Jajaja, bli Høyremann! :D

Anonym sa...

Ditt innlegg er nok mest preget av kunnskapsløshet.

Hvorfor mener du LO selv har skrevet Vallas bok? Var vel knapt noen i LO som ville ta i Valla med ildtang etter at saken virkelig brast. Dette er oppgulp uten innhold.

Fougner kommisjonen, som du bruker som sannhetsvitne ("etter at det var dokumentert at Valla hadde begått overgrep"), ble nedsatt av LO. Så om du mener LO var handlingslammet, hvorfor er det LOs konklusjon du henviser til?

Fougner et al kan kritiseres for metode, jeg kjenner et par av dem som ble intervjuet av kommisjonen og som ikke er imponert over forhåndsdømmingen som så ut til å være gjort før intervjuene.

At du sluker deres konklusjoner rått og samtidig kritiserer LO som satte dem igang sier vel mer om deg enn om dem du kritiserer...

Henrik Akselsen sa...

Reciever (receiver):

Jeg mener ikke LO har skrevet Vallas bok. Det har jeg heller ikke skrevet. (jeg siktet til 'prosessen')

Når jeg sier dokumentert har jeg egentlig bare brukt sunn fornuft og hørt på sakene til Yssen, Reiss-Andersen, Henriksen Waage mfl.

At ingen gikk ut for å imøtegå påstandende direkte taler sitt tydelige språk. For meg er det ingen tvil om at Valla brukte splitt-og-hersk teknikker så det holdt, og ville at folk skulle frykte henne.

Dette er skandaløst i landets desidert største arbeidstagerorganisasjon, og det er merkelig at LO fortsatt stikker hodet i sanden uten å ta et oppgjør med rapporten og hva dette betyr for LO. De har ikke villet forandre på noen ting, det eneste som tilsyntelatende har skjedd er at Valla gikk av.

Men jeg er enig i at Fougner-kommisjonen var og er et rettsikkerhetsproblem. Lekkasjene var i seg selv en skandale.

LO satt igang kommisjonen, men det hadde selvfølgelig aldri skjedd uten det enorme mediepresset som Yssens offentlige oppsigelse førte til. LO hadde ikke noe valg.